Läikiv kuldne triip üle auto, numbrimärk “BOSS1”, mürasummutav sisekujundus – Eesti autoostja muutub üha isikupärasemaks. Autole soovitakse nii erivärve, kohandatud salongilahendust või hoopis omaniku nimega autonumbrit.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 16. juuli 2025
- Fotod: Facebooki postitused, viimane Janek Jõgisaar, bioneer.ee
Facebooki grupis “Märgatud erilised numbrimärgid Eesti liikluses”, kus on üle 20 000 kasutaaja, jagatakse aktiivselt fotosid liiklses nähtud numbrimärkidest. Galeriis kohtab korduva numbri- või tähekombinatsiooniga märke, nagu “777 JRI”, “999 ZZZ””888 OFF”. Paljud soovivad erinumbriga esile tuua oma auto iseloomu, näiteks maastur numbrimärgiga ”TANKK1” , erksavärviline sportauto märgiga “ELUKAS1” või must kurjakuulutav iludus “DEVIL1”.
Leidub ka neid, kes ilmselt viitavad numbrimärgiga roolikeerajale endale:
“BOSS1”, “MART5”, “VLAD1”, “HALDJA5” ja “FASTBO1”.
On ka autoomanike, kes soovivad kaassõitjatele edastada sõnumeid ning nii on numbrimärgile jõudnud ka kombinatsioon “OLEHEA1” ja “SMILE2.”
Eritellimus maksab ja peab sobima heade kommetega
Transpordiameti sõidukite registriosakonna teenusehaldur Sander Jürgenson nentis, et kõikidele soovidele numbrimärkide tellimisel siiski vastu ei tulda: “Transpordiamet lükkab eritellimusel tehtavaid taotlusi tagasi, kui registreerimismärk on eksitav või vastuolus heade kommetega. Näiteks on taotluses soovitud registreerimismärke, mis sisaldavad ebatsensuurseid väljendeid.” Tagasi lükatakse ka selgelt eksitavad tähekombinatsioonid nagu „I0I0I0IO“, „0000O“, „VIVIVIV“.
Jürgenson tõi välja, et üksikkorras või eritellimusel valmistatav registreerimismärk peab vastama headele kommetele ning ei tohi olla eksitav. Samuti tuleb eelnevalt Transpordiameti e-teeninduses kontrollida, et sama tunnusega registreerimismärki pole varasemalt väljastatud ühelegi teisele registris olevale sõidukile.
Ka sõidukite täisteenusrenti pakkuva ettevõtte teenindusjuht Gert Vatt tõdes, et isikupäraste numbrimärkide vastu on omajagu huvi. “Palju on numeroloogia huvilisi, kes soovivad konkreetset numbrikombinatsiooni – 111, 222, 333 ja nii edasi. Ettevõtted seevastu soovivad mõnikord tellida autodele tähekombinatsioonid, mis mõjuvad justkui reklaamina. Näiteks “001 YIT” –“011 YIT”. Eritellimusel numbreid, nagu "LILLEKE1", tellitakse pigem vähe, kuna see on üsna kallis ning eraklient on hinnatundlikum,” tõi Vatt näiteid klientide soovidest. Ta lisas, et üksikkorras valmistatava registreerimismärgi (nt 001 AAA) korral on ühekordseks riigilõivuks 540 eurot. Kui registreerimismärgid tellitakse korraga rohkem kui kümnele sõidukile, on riigilõiv 155 eurot/tk. Samas eritellimuse puhul, nagu nt “PEETER1” on numbri registreerimisel riigilõiv koguni 1560 eurot.

Transpordiameti andmetel telliti Eestis 2023. aastal 3110 üksikkorras ja 263 eritellimusel registreerimismärki. Aasta varem olid need arvud vastavalt 2869 ja 237. Tõus on küll tagasihoidlik, kuid järjekindel ning see näitab, et huvi isikupärase autotunnuse vastu on tõusutrendis.
Lisavarustus silmale ja kõrvale
Isikupära ei piirdu kaugeltki vaid numbrimärkidega. Eestlaste autovalikud näitavad järjest enam, et silmaga nähtav ja kõrvaga kuuldav on peaaegu sama tähtsad kui auto mudel ja mootori võimsus. Gert Vatt tõi välja, et kui ettevõtted tellivad oma sõidukitele praktilistel kaalutlustel vineeritud kaubaruume, riiuleid, redeleid või lausa sahka ja külmseadet, siis erakliendid panevad rõhku helisüsteemidele, täiendavale mürasummutusele, Carbon velgedele ja detailideni viimistletud väljanägemisele.
“Oleme kliendi soovil tellinud autosid, millel on 30 000 eurot maksev värvikiht peal. Tuleb ka ette, et soovitakse erakordseid toone nagu näiteks lilla, erkroheline või sinakasvalge. On olnud kliente, kes on tellinud autole üle kere kulgeva triibu oma rahvuse lipuvärvides või erinevaid kleebitavaid kujunduselemente,” kirjeldas Vatt.
Eestlaste autovalikus on siiski endiselt esikohal praktilised lahendused – piisav ruum ja mugavused, lisahoiuruumi tekitamiseks katuseraam ja kärukonks. Fantaasia läheb Vati sõnul lendu siis, kui kõik esmavajadused on kaetud. Siis hakatakse mõtlema isikupärastele lisadele – olgu selleks siis haruldane värvitoon või sõnumitkandev numbrimärk.

Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta